کتاب شکل شناسی و گونه شناسی فیلم مستند

«شکل‌ شناسی و گونه ‌شناسی فیلم مستند» کتابی به قلم احمد ضابطی جهرمی است که در آن شکل، ساختار، روش‌ها و مضامین مربوط به فیلم مستند در آن آموزش داده شده است. از احمد ضابطی جهرمی، کتاب‌های درس های کارگردانی ایزنشتین(نیلوفر)، پژوهش هایی در شناخت هنر ایران(نشر نی)، زیبایی شناسی، تاریخ و نظریه های تدوین فیلم(دانشگاه صدا و سیما)، مباحثی در سینمای مستند(دانشگاه صدا و سیما)، موجود می‎باشد. دسته‌بندی: سینماعنوان: شکل شناسی و گونه شناسی فیلم مستندموضوع: سینمای مستندنویسنده : احمد ضابطی جهرمیقطع: وزیریسال انتشار: ۱۳۹۳تعداد صفحات: ۳۲۸

 

کتاب تاریخ سینمای مستند اریک بارنو

نویسنده کتاب پروفسور اریک بارنو که استاد بازنشسته دانشکده هنرهای دراماتیک دانشگاه کلمبیا آمریکاست، چشم اندازهای پیدایش، تکامل و توسعه این نوع فیلم را از عصر لومیر تا دوره رواج مستندهای تلویزیونی تصویر می کند و در آن به جریان ها و جنبش های گوناگون مستندسازی در جهان می پردازد  موضوع: سینمای مستندنویسنده : اریک بارنومترجم : احمد ضابطی جهرمیناشر: سروشقطع: رقعیسال انتشار: ۱۳۹۳تعداد صفحات: ۵۳۴

 

مباحث گوناگونی در کتاب «هنر دقت (کلام و تصویر در مردم نگاری)» در قالب فصل‌های مختلف گنجانده شده که از جمله آن می‌توان به انسانشناسی تصویری و امر نادیدنی، گفتگویی درباره فیلم مردم‌نگارانه و کتاب‌نامه انسانشناسی تصویری اشاره کرد.در خلاصه‌ای از این کتاب آمده است: نویسندگان کتاب در پی آن هستند که چگونه می‌توان حس همکاری مردم را برانگیخت تا امکان ضبط تصاویری واقع‌گرا فراهم شود، آنها را به مشارکت در تولید فیلم تشویق کرد و به کمک آنها فیلمی درباره خودشان ساخت.موضوع: سینما در قوم شناسینویسنده : مایکل اوپتیس و احمد الستیمترجم : محمد همتیناشر: کتاب پارسه (سبحان)سال انتشار: ۱۳۹۴تعداد صفحات: ۲۲۸

مکاتب شرقی (هندو، بودا، لامائیسم، تائو، کنفسیوس و شینتو)- مکاتب غربی (مسیحیت، یهودیت و فرقه های وابسته)ناشر کتاب : مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما- اداره کل پژوهشهای اسلامیسال نشر : 1396شمارگان : 1500تعداد صفحات : 748تاریخ ثبت : چهارشنبه 22 آذر 1396تاریخ ویرایش : چهارشنبه 22 آذر 1396

مجموعه مقالات و یادداشت‌های محمدرضا محقق در این کتاب که مجموعا در برگیرنده 12مقاله و یادداشت و گفت‌وگو با نویسنده در حوزه سینماست، موضوعات متنوعی در حوزه سینما و دین، فلسفه فیلم، مفهوم عشق در ادبیات و سینما، تجلی امر قدسی در میدان تصویر، بازآفرینی متون مقدس در حوزه هنر هفتم و... را می‌توان شاهد بود. از جمله ویژگی‌های مقالات این کتاب، واکاوی و نقد مفاهیم مندرج در بطن هویت سینمای ایران همچون معناگرایی، معنویت پردازی و نیز ردیابی و پی‌جویی تعامل میان هنر سینما و سایر هنرها، خاصه ادبیات و شعر است.  

نویسنده:رحیم دانایی     فهرست فصل ها: شناخت دوربین و تجهیزات عکاسی، موضوع های عمومی عکاسی، عکاسی پیشرفته

آموزش، تحلیل و نقد عکاسی مستند ایران و جهان نویسنده: علی اکبر شیر ژیان     این کتاب معطوف به عکاسی مستند است و در آن تلاش شده تا تصویری روشن از واقعیات عکاسی مستند در مقوله فراگیری، نقد و تحلیل ارائه شود.

کتاب «تاریخ نوین سینمای مستند» نوشته بتسی ا. مک‌لِین و با ترجمه‌ی گروهی به سرپرستی مازیار اسلامی از سوی انتشارات رونق منتشر شده است .   تاریخ سینمای مستند جهان، آکنده از فراز و فرودهای اندیشمندانه است که با تاریخ کشورهایی که هریک در این سینما حرفی برای گفتن داشته‌اند، پیوند خورده است. سینمای مستند، سینمای روایت‌ها است، روایت‌هایی به خصوص از نوع زندگی، غم و شادی، جنگ و صلح و از نوع یافتن حقیقت در سرزمین‌های دور یا نزدیک. کتاب تاریخ نوین سینمای مستند، در طی فصل‌های گوناگون، به بازنگری تاریخی سینمای مستند یک صد و ده ساله پرداخته است. شیوه‌های برای اندیشیدن به فیلم مستند، مستند برای تلویزیون، ورود ویدئو، سینمای حقیقت محور، سنت مستند درقرن بیست و یکم از محورهای اصلی کتاب است.

>> > 1 < <<