روایتی از بهبودی، بازیابی و تلاش کارتن خوابها برای زندگی بهتر در «آوانتاژ»

 

کارگردان «آوانتاژ» این اثر را راوی مسائل امیدوارکننده ای چون بهبودی، بازیافت و تلاش کارتن خوابها برای زندگی بهتر معرفی می کند و آن را نیمچه قدمی رو به جلو در کارنامه کاری اش می داند.

محمد کارت بازیگر و مستندساز که مستند «آوانتاژ» تولید جدید شبکه مستند و ساخته او به بخش مسابقه ملی دهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت راه یافته، درباره این مستند توضیح داد: ما پس از پیش تولید طولانی، تا اینکه تیرماه سال گذشته کار را کلید زدیم و فیلمبرداری هشت ماه ادامه داشت. ۶ ماه هم برای مراحل پس از تولید زمان صرف شد. از شروع تحقیق تا آماده شدن نسخه نهایی ۱۹ ماه زمان صرف شد تا اینکه هم اکنون  اولین نمایش عمومی در جشنواره سینماحقیقت است..

وی افزود: قبل از اینکه سراغ ساخت این فیلم برویم، در محله هایی چون دروازه غار، مولوی و دره فرحزاد، گشت و گذار داشتم و با کارتن خواب‌ها معاشرت کرده بودم. همانجا با موسسه «طلوع بی نشان ها» آشنا شدم که شب های سه شنبه بین کارتن خواب ها غذا تقسیم می کردند و آنهایی را که تمایل داشتند برای بازپروری به همراه خود به مرکز درمانی‌شان می‌بردند. دو سه ماهی در کنار آنها بودم و سپس تمایلم به ساخت یک مستند را اعلام کردم، آنها هم موافقت کردند. در فرصتی  دو ماهه در مرکز درمانی رفت و آمد داشتم تا  اینکه با کاراکترها صمیمی شدم و سپس تولید آغاز شد.

کارت تصریح کرد: «آوانتاژ» حال، آینده و کمی از گذشته برخی از کارتن خواب ها را که اکنون در حال بهبودی هستند، به تصویر می کشد. مسئله اصلی فیلم حال آنهاست و گذشته اهمیت چندانی برایم نداشت. آنها یک  تیم فوتبال هم  تشکیل داده اند و برای اثبات تیم خود باید در مسابقه با تیم پیشکسوتان استقلال تهران برنده بازی شوند. پروسه تمرین تا مسابقه خط روایی فیلم را می‌سازد که در این بین کاراکترهای فیلم مثل پازل شخصیت کارتن خواب رو به بهبود را تکمیل می‌کنند. فیلم فیلم تیم است.

این مستندساز با اشاره به اینکه «آوانتاژ» موضوعاتی چون رو به بهبود بودن، بازیابی شدن و تلاش برای بهتر زندگی کردن را در محوریت قرار داده، یادآور شد: در این مستند بازی فوتبال به مثابه جنگیدن برای بهتر زندگی کردن و روشی برای  رهایی است. اما مسئله اصلی فیلم نیست.ضمن اینکه پیرو فیلم های قبلی و فضاهای مضمونی که تا به حال پیگیری کرده ام، این کارکترها و فضا  راوی خودش است و بیشتر از اینکه گفتگو محور باشد، رفتار محور است. بیشتر سعی کردیم با کاراکترها زندگی کنیم و لحظه ثبت کنیم گاهی هم گپ و گفتی با آنها داشته باشم.

 کارگردان فیلمهای مستند «بختک»، «معلق» و «خونمردگی» درباره وجه تسمیه نام فیلم جدید خود چنین گفت: همیشه سعی می‌کنم اسم از دل محتوای فیلم گرفته شده باشد و درون مایه در آن مستتر باشد. مضمون این فیلم رو به جلو حرکت کردن و در نماندن است از این رو نام آوانتاژ می‌تواند با انگیزه کاراکترها و نفس فرصت دوباره آنها جور باشد. از طرفی فوتبال هم یکی از مسائل آنها است که این واژه فوتبالی بی ربط به فضای کلی نیست.

وی در پایان درباره حضور این اثر در بخش مسابقه فیلمهای بلند جشنواره سینما حقیقت نیز گفت: برایم مهم است که فیلم پذیرفته شده است اما بیشتر به این دلیل خوشحالم که فیلم، از نظر ساختار خوشبختانه تا حدی سالم از آب درآمده، همچنین مضمون و محتوایی که ارائه میدهد احیانا می تواند برای جامعه امروز که درگیر اعتیاد است، مفید باشد. امیدوارم بر مخاطبان نیز تاثیرش را بگذارد. برای من ساختار و محتوای این فیلم  نیمچه قدمی رو به جلو است. امیدوارم فقط خودم دوستش نداشته باشم. 

عوامل اصلی «آوانتاژ» عبارتند از فیلمبردار: جواد رزاقی‌زاده، صدابردار: مهدی کارت، تدوین: اسماعیل علیزاده، صداگذاری: آرش قاسمی،  آهنگساز: صبا ندایی، اتالوناژ: حمیدرضا فطوره‌چیان و سیندخت رحیمیان، دستیاران کارگردان: امین مختاری و مهرداد خانی،  ترجمه: محمد حسن شرف الدین، طراح گرافیک: احسان رضا زاده، عکاس: سجاد عسکری، تهیه‌کننده: محمد کارت و آبان عسکری.

شبکه مستند سیما در دهمین جشنواره سینما حقیقت، با 8 اثر از جمله «روزگار بهروز»، «رو به فردا»، «بی‎‏بازگشت»، «آثار عجم»، «آبی کم‎رنگ»، «آقای هرتز»، «آوانتاژ» و «پیاده در زمان» حضوری چشمگیر دارد.

 

 

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها